29 בינואר 2015

עוגת תפוחים בטעם ילדות

עוגות תפוחים יש מאחוריהן לרוב סיפורים, זכרונות ילדות, ריחות, גינונים והמון גאווה.
סיפורו המקסים של חתן פרס ישראל שבתי טבת "עוגת התפוחים של אמא", הציף אותנו בגעגועים לימים ההם. לאמא מילי יש את עוגת תפוחים ולסבתא מרים של סיון היתה את שלה. כל אחד גדל על איזו ורסיה של עוגת תפוחים. הסיפור הזה הזכיר לי עוגה שסיון פעם היתה מכינה. אז דרשתי ששוב!
הסיפור הוא מתוך הספר ״יומנים מאתמול״ קובץ סיפורים שחלקם משעשעים וכולם נוגעים ללב, וכתובים בשפה שכמעט הלכה לעולמה. שפה חגיגית ומדויקת שמחזירה אותנו לילדותנו.
אני רונה, חיה בהווה, השפה שלי היא גם סוג של ישירה, אך מה לעשות נטולת כל חגיגיות וגינונים.
העוגה הזו גרמה לי להרגיש טומטום! ככה מרגישה. אתם זוכרים שאני מלכת השטרודלים? בטח זוכרים... אז אני חותכת, מקרמלת, מקררת,, מגלגלת, נשבעת בחיי... סיר חמין קורה מהר יותר משטרודלון.
יום שבת, באתי בטוב לסיון ולא חלפו שעתיים וקיבלתי כיפכוף עם העוגה הזו. כל כך קלה להכנה, ממלאת את הבית בניחוח תפוח וקינמון ולבסוף העוגה גם מרהיבה ביופיה.
שבת חמימה וטובה,
אהבה גדולה,
רונה הטומטום


לעוגה:
לבצק:
2 כוסות קמח רגיל
1 כוס סוכר חום
2 כפיות קינמון טחון
220 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
למלית:
7-8 תפוחי גרני סמית קלופים ופרוסים דק
3 כפות סוכר חום
1 כפית קינמון טחון
3 כפות מיץ לימון טרי
אבקת סוכר לקישוט


לעבודה:
1. מחממים תנור ל180 מעלות. מערבבים בקערה את מרכיבי המלית - התפוחים, הקינמון, הסוכר ומיץ הלימון.
2. לבצק - שמים קמח, סוכר וקינמון במעבד מזון עד שנהיים פירורים כמו בתמונה למעלה (לחלוטין אפשר להכין את הבצק בידיים, שמים את מרכיבי הבצק בקערה ומפוררים את החמאה הקרה עם הקמח לתוך הקמח בעזרת האצבעות - זה כייף) . מוציאים ומעבירים לקערה. מערבבים עם הידיים, לא לוחצים, רק מערבבים קצת. הבצק מפורר וזה בסדר.
3. מוציאים כוס מדידה גדושה מהפירורים ומניחים בצד. את שאר הפירורים שמים בתוך תבנית קפיצית בגודל 24 ס״מ (בהחלט אפשר גם בתבנית 26, ככה התפוחים יהיו נמוכים יותר וזה גם בסדר). בעזרת האצבעות דוחפים לצידי התבנית סביב סביב ואז לוחצים על הפירורים לתחתית של התבנית. בסוף מעבירים את האצבע בעדינות בחיבור של התחתית והדפנות בכדי שלא יהיה מיצבור של בצק עבה בחיבור ומפזרים אותו על התחתית.

 
4. מעבירים את התפוחים בקבוצות קבוצות לתוך התבנית, מצופפים בעדינות ועורמים את התפוחים, זה בסדר וטוב שיהיו גבוהים יותר מהתבנית. מפזרים את הפירורים שהשארנו בצד, את כולם לכיסוי התפוחים. מכניסים לתנור לכשעה ועשרה. או עד שהפירורים מזהיבים וכל הבית מלא בריח של ילדות.



5. מוציאים מהתנור ומניחים להתקרר. מעבירים סכין או משהו חד בין דפנות העוגה לצידי התבנית ומשחררים את התבנית. מניחים על צלחת הגשה ומפזרים אבקת סוכר.




עוגות תפוחים שהתפרסמו בעבר:
טארט תפוחים צרפתי עם רוטב קרמל מלוח
עוגת תפוחים וויסקי
עוגת תפוחים עם יוגורט וקינמון
שטרודל תפוח עץ של רונה
פאי תפוחים




Print Friendly and PDFלחצו כאן לגרסת הדפסה

הכניסו את כתובת האימייל שלכם כדי שלא תפספסו אף מתכון...


2 תגובות:

  1. וואוו וואוו וואוו... מגרה..
    אפשר לעשות אותה פרווה?

    השבמחק